PÅ PLAKATEN
2018-Bytte/Salgs weekend
Åbningsudstilling på VUC

Fem færøske malere
Zacharias Heinesen, Torbjørn Olsen, Eydun av Reyni, Kári Svensson og Øssur Mohr.

Fernisering finder sted fredag d. 3/11 2017 kl. 16-18.

Arrangementet indledes med fællessang inden velkomst ved Arthur Mathiesen, Haderslev Kunstforening, og åbningstale ved kunstner Øssur Mohr.

VUC Syds Kulturcafé byder på et let traktement.

I udstillingsperioden 4.-26. november 2017 er der åbent lørdage og søndage kl. 13-16. Indgang fra Kulturcafé og VUC Syds hovedindgang.

Alle er meget velkomne - der er fri entré til såvel fernisering som udstilling, der er arrangeret i samarbejde med Gallerie Rasmus, Odense.

FÆRØSK KUNST I HADERSLEV
I historisk sammenhæng er færøske billedkunst i en speciel situation. På trods af landets størrelse (ca. 49.000 indbyggere) og det faktum, at færøsk kunsthistorie er temmelig ny, er kvaliteten i den færøske kunst usædvanlig høj.

På denne udstilling præsenterer Gallerie Rasmus række færøske kunstnere: Kari Svensson, Øssur Mohr, Eydun av Reyni, Zacharias Heinesen og Torbjørn Olsen.

Kári Svensson er født 1954 i Tórshavn, hvor han stadig bor og arbejder. Kári Svensson er en fremtrædende færøsk kunstner. Fra et naturalistisk udgangspunkt har Kári Svensson udviklet et formsprog, der bevæger sig mod et mere abstrakt, hvor naturen stadig virker ind på motiverne. Det gælder for lyset linjerne og de små genkendelige detaljer og hele farveholdningen.

Øssur Mohr er født i 1961 i Fuglafjørdur på Færøerne, men bor og arbejder nu her i Danmark. Øssur Mohr er kendt som maleren, der maler Leirviksfjeld, set fra Fuglefjord, om og om igen. Men Øssur Mohr bliver aldrig færdig, for hele tiden kommer der nye lysglimt og fjeldets, fjordens og himlens farver og former forvandles endnu engang.

Eydun av Reyni, søn af den store færøske maler Ingálvur av Reyni, er født 1951 i Tórshavn. Han er uddannet på Askou-Jensens tegneskole 1971-72, Kunstakademiet i København, på malerskolen hos Wilhelm Freddie 1972-78. Et centralt tema hos Eydun av Reyni er bygden ved havet under det store fjeld, himlen og skyerne. I 1990'erne fjernede han sig gradvist fra det figurative og har nu opnået en grad af abstraktion, hvor farvernes rytmik er det bærende element.

Zacharias Heinesen er født i 1936 og søn af forfatteren William Heinesen. Han er en central skikkelse i færøsk billedkunst, og som har sat sig dybe spor i den færøske kunsthistorie. Hans kompositioner med kantede fjelde og huse i klare farver har dannet skole inden for færøsk kunst. Han blev uddannet på kunstakademierne i Reykjavík, Island og København. Siden har han været bosat i Tórshavn. Der blev lige efter årtusindskiftet udgivet en ny færøsk pengeseddelserie med Heinesens færøske landskabsakvareller som motiver.

Torbjørn Olsen er født 1956 på Færøerne. Han har i sit maleri en egen koloristisk intensitet. Maleriet balancerer på grænsen mellem konkret og abstrakt billedsprog. Han har fulgt sin egen linje inden for den færøske landskabsskole, og han indtager en central placering i færøsk kunsthistorie.
Thorbjørn Olsen er bror til de to kunstnere Marius Olsen og Hans Pauli Olsen.

For alle de nævnte færøske kunstnere gælder det, at den specielle nordatlantiske stemning formidles med en farveglød, der spiller op til mere de kølige farver, som får drøm og virkelighed til at flyde sammen.

Tid:
Fernisering 3. november kl. 16-18
Pris:
Fri entre
Billetter:
Ingen billetter nødvendig

Torsdag 19. oktober
Her kan du se kunstforeningens aktiviteter

Fra dato:
Til dato: