PÅ PLAKATEN
2018-SKRIN & TAVLER
Kunstnergruppen GEMT

Udstilling med Kunstnergruppen GEMT
gemt - en udstilling om erindring

I perioden d.24. februar til 18. marts viser Haderslev Kunstforening udstillingen gemt i Kunsthuset- Det Gamle Havnekontor.
gemt er en gruppeudstilling med 5 kunstnere Susanne Pedersen, Hanne Linde, Susanne Schmidt-Nielsen, Anne Gudrun Sejersen og Sisse Hoffmann. Udstillingen kredser om erindring i flere betydninger og med forskellige tilgange. Kunstnerne lader deres kunstneriske metoder og udtryk indfange begrebet erindring både som erindringsbilleder, og som materialiteter og former, der kan igangsætte erindringer. Værkerne indgår i dialog med det tidligere havnekontor, som i sig selv er fyldt af erindring og fortælling. Der bliver også vist en installation i Vejerboden. Værket kan betragtes udefra gennem vinduerne. Installationen vil være belyst, og derfor også ses i de mørke timer.
Hvad er en erindring? Dette undersøger de 5 kunstnere i deres værker, hvor erindringen kan opleves i to lag. Det vi umiddelbart husker og erindre og den dybere erindring, der ikke lader sig genkalde gennem bevidst tænkning, men som træder frem ved, at vi bliver mødt af forskellige sanseindtryk. En stemme, følelse eller måske lugt, som får helt glemte og gemte erindringer til at fremstå klart. Den franske forfatter Marcel Proust er kendt for sin skildring af en sådan erindringsgenkaldelse, da han som voksen smager en madeleinekage, hvilket hensætter ham til de mange søndag eftermiddage i barndomshjemmet, hvor hans tante lader ham smage sin madeleinekage. Udstillingen gemt byder ikke på værker der kan spises, men på værker af skulpturel karakter, fotocollager, installationer, maleri og broderi, med mange forskellige spor til fortiden og erindringer.

Fernisering lørdag den 24. februar kl. 14-16. Alle er velkommen

Udstillingen kan ses lørdage - søndage
kl. 13 - 16 i perioden
24. februar - 18. marts